Casea Lynx v Cambridge Audio CXU

Na základě dobrých referenci jsem si zhruba před rokem nechal do přehrávače Cambridge Audio CXU implementovat převodník Sirus v „neutrálním“ zvukovém ladění, vč. XLR výstupů. Sirius je velmi povedeným předvodníkem, který CXU – jakožto přiměřeně kvalitně stavěný přístroj –po zvukové stránce znatelně posunul dále. Je ale pravdou, že tento zvukový přínos se ukázal až po několika desítkách hodin kritického poslechu. Posun je však nesporný.

Před nedávnem jsem využil možnost upragde ze Siria na Lynx. Tímto upgradem se z CXU stal prvotřídní výrobek z úplně jiné zvukové kategorie! Kvalitativní rozdíl je propastný a postřehnutelné je to v podstatě ihned. Zvuk je zcela naturální, pevný, sebevědomý – blízký realitě. Horizontální i předozadní rozlišení scény je čitelné a jasné. Doslova jde spočítat členy orchestru a říct kde sedí. Témbr nástrojů přirozený, jejich dozvuk (rychlost) konkrétní; neslévá se, dynamické špičky zvládá s přehledem. Technicky správně pořízený záznam dokáže tento přístroj působivě „rekonstituovat“. Kvalita produkce je zde výlučně řízena jakostí nahrávky a samozřejmě reprodukčního řetězce jako celku.

Píšu tak za sebe, za (snad už zkušenějšího) posluchače klasické hudby, který výhradně preferuje cestu původně míněného „hi-fi“, tj. vysokou věrnost – zvuku blízkého realitě; nic víc, nic méně.CXU/Lynx jsem zkoušel na svém stávajícím aparátu (Rotel/KEF/Xavian/QED), srovnání se Siriem je relevantní. Ze zkoušených nahrávek bych zmínil hlavně: (Matsuev, Šostakovič – 1. koncert pro piano, trumpetu a smyčcový orchestr, 2020, DGG, CD), (Hrůša, Kahánek, Dvořák/Martinů – klavírní koncerty, 2019, Supraphon, hi-res), (Inbal, Mahler – Symfonie č. 6, Tragická, 2014, Exton, SACD).

Děkuji panu Vránovi, resp. spol Casea za možnost dosáhnout špičkového zvuku za mravné peníze. Přechod ze Siria na Lynx formou upgrage – aniž bych musel kupovat komplet nový převodník v plné ceně – je o to vstřícnější.

Vít M.